Onze aanpak
OBS Ten Darperschoele biedt onderwijs dat dichtbij kinderen staat. We sluiten aan bij hun belevingswereld en maken leren betekenisvol. Daarbij werken we met drie combinatiegroepen: 1-2, 3-4-5 en 6-7-8. In deze groepen leren kinderen van en met elkaar. Verschillen tussen leerlingen zien we als kracht, omdat ze samenwerking, verantwoordelijkheid en begrip voor elkaar stimuleren. Ons doel is dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in een leeromgeving die veilig, uitdagend en inspirerend is.
Onze aanpak:
- Betekenisvol onderwijs
- Spelend leren in de onderbouw
- Samenwerken en verantwoordelijkheid
- Plusklas
- Brede vorming
- Sociale vorming: Kanjertraining
- Samen met ouders en dorp
- Levensbeschouwelijk onderwijs
Betekenisvol onderwijs
Wij verbinden de leergebieden die passen bij de leefwereld van kinderen. In de ochtend werken we doelgericht aan de kernvakken taal, lezen en rekenen. In de middag komen zaakvakken en creatieve vakken samen. We maken gebruik van methodes als Staal en Blink. ICT ondersteunt hierbij: met digibord en devices wisselen we werkvormen af. Het digikeuzebord helpt ons om keuzes en voortgang per leerling te volgen en een passend aanbod te bieden.


Spelend leren in de onderbouw
Voor de jongste kinderen (groep 1-2) staat spelend leren centraal. Spel is de natuurlijke manier om de wereld te ontdekken en vaardigheden te ontwikkelen. In een rijke leeromgeving met speelhoeken, materialen en veel ruimte buiten stimuleren we taal, rekenen, motoriek en sociale ontwikkeling. De leerkracht observeert gericht, begeleidt spel en sluit aan bij de zone van naaste ontwikkeling. Bij slecht weer gebruiken we het gymlokaal voor bewegen en kleutergym.
Samenwerken en verantwoordelijkheid
We vinden het belangrijk dat kinderen leren samenwerken, kritisch denken en verantwoordelijkheid nemen. Daarom bieden we verschillende werkvormen aan: klassikaal, in groepjes, met een maatje of individueel. ICT ondersteunt dit proces: in iedere klas werken we met Chromebooks en het digibord. Het digikeuzebord helpt ons keuzes en voortgang zichtbaar te maken en per leerling een passend aanbod te bieden. Zo oefenen kinderen planmatig werken, leren feedback geven en ontvangen en ervaren zij eigenaarschap. Daarmee versterken we zowel samenwerking als zelfstandigheid.
Plusklas
Voor kinderen die méér aankunnen, is er de plusklas. Hier werken leerlingen aan creatieve en kritische denkvaardigheden, probleemoplossend leren en doorzettingsvermogen. Zij doen dit vaak samen met gelijkgestemde leerlingen in uitdagende leerarrangementen. De route naar de plusklas verloopt zorgvuldig: signalering in de groep, observaties en kindgesprekken vormen de basis. In overleg met de intern begeleider bepalen we of compacten, verrijking of deelname aan de plusklas passend is. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind de juiste uitdaging krijgt en eigenaarschap ervaart.


Brede vorming
Naast de basisvakken besteden we veel aandacht aan brede ontwikkeling. Kinderen leren digitale vaardigheden en burgerschap, en ontdekken hun creativiteit. Muzieklessen, natuuronderwijs van IVN, kunst- en cultuurlessen en gastlessen vanuit de Bibliotheek verrijken het curriculum. Door deze variatie krijgen kinderen de kans om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Het onderwijs is zo meer dan alleen kennisoverdracht: het is een voorbereiding op een wereld waarin samenwerken, creativiteit en verantwoordelijkheid centraal staan.
Sociale vorming: Kanjertraining
In alle groepen werken wij met de Kanjertraining. Dit programma leert kinderen respectvol omgaan met elkaar, elkaar vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen. Het helpt een veilige sfeer te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn. Onze omgangsvormen zijn gebaseerd op de vijf Kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, helpen elkaar, werken samen, hebben plezier en doen mee. Leerkrachten zijn geschoold in de methode en we volgen leerlingen via KanVAS-vragenlijsten. Samen met ouders zorgen we voor een positief en veilig schoolklimaat, waarin pestgedrag actief wordt voorkomen.
Samen met ouders en dorp
Ons onderwijs stopt niet bij de muren van het klaslokaal. We zoeken bewust de verbinding met ouders en de Wapser gemeenschap. Door samen te werken met het dorp, het dorpshuis en lokale verenigingen verrijken we de leerervaringen van kinderen. Denk aan projecten in de omgeving, gezamenlijke vieringen en activiteiten die kinderen actief betrekken bij hun leefomgeving. Zo wordt leren betekenisvol, ontstaat er een sterke band met de gemeenschap en voelen kinderen zich onderdeel van een groter geheel.
Levensbeschouwelijk onderwijs
De leerlingen in groep 6-7-8 krijgen 1x per week levensbeschouwelijk onderwijs. De lessen dragen een godsdienstig of humanistisch karakter. Het doel is kinderen kennis te laten maken met belangrijke aspecten m.b.t. diverse religies en samenlevingsvormen. We vinden het belangrijk onze leerlingen op te voeden tot personen die kennis hebben en respect tonen voor andere opvattingen en overtuigingen.